Sunday, January 14, 2007

Καλά και κακά βιβλία.

Μετά από μερικούς μήνες που από αυτό το μπλογκ γράφω τις σκέψεις μου για τα βιβλία που διαβάζω, προβληματίζομαι για όλα όσα πίστευα σχετικά με τη βιβλιοκρισία. Θέλω να επαναλάβω από εδώ ότι δεν είμαι προς Θεού κριτικός ούτε θέλω να παίξω αυτόν το ρόλο. Δεν θα μπορούσα άλλωστε. Διάλεξα να λέω την προσωπική μου άποψη για κάποια βιβλία. Δεν διαβάζω μόνο ελληνική λογοτεχνία. Πολλά από τα βιβλία που διαβάζω είναι ξένα. Διάλεξα όμως να γράφω για τα ελληνικά διότι κρίνω ότι πολλές φορές αδικούνται από πλευράς εμφανίσεως στον τύπο. Μπορεί να κάνω και λάθος. Διορθώστε με.

Μετά λοιπόν από όλους αυτούς του μήνες διαβάζω εχθές στο Βιβλιοδρόμιο των Νέων ένα άρθρο του βιβλιοκριτικού Δημοσθένη Κούρτοβικ που με έκανε να προβληματιστώ πολύ για την ελληνική λογοτεχνία. Ο ίδιος ο κ. Κούρτοβικ το θέτει προς συζήτηση. Παραθέτω απόσπασμα από το άρθρο του και πιστεύω ότι πραγματικά θα ξεκινήσει πάνω σ' αυτό το θέμα "Τών καλών βιβλίων (!)" ανοιχτή συζήτηση που θα φέρει και κάποια αποτελέσματα. "...Με τόσα εργαστήρια «δημιουργικής γραφής» που υπάρχουν σήμερα, τόσους διαγωνισμούς διηγήματος για την προσέλκυση «νέων ταλέντων», τόσες αναγνωστικές εμπειρίες όλο και περισσότερων ανθρώπων, τόση «λογοτεχνίτιδα» γύρω μας (για να δανειστώ έναν όρο του Βασίλη Βασιλικού), είναι δύσκολο πια να γραφτούν κακά βιβλία. Σχεδόν όλα τα βιβλία που εκδίδονται στις μέρες μας είναι καλογραμμένα, έχουν στρωτή, σε όχι σπάνιες περιπτώσεις ζωηρή γλώσσα, έχουν ικανοποιητική αφηγηματική τεχνική, γλαφυρές περιγραφές, χιούμορ, πολύ συχνά έχουν και έξυπνες ιδέες.

Μόνον ένα πράγμα δεν έχουν: ειδικό βάρος. Πρωτοτυπία. Προσωπικότητα.

Από τότε που πλημμυρίσαμε από καλά βιβλία χάθηκαν τα ξεχωριστά βιβλία, τα βιβλία που αισθανόμαστε πως είναι σημαντικά και προσπαθούμε να εξηγήσουμε γιατί, συζητώντας με άλλους. Ακούμε συχνά στις παρέες τους φίλους και τους γνωστούς μας να λένε για το α ή το β βιβλίο ότι είναι καλό, ότι μου άρεσε ή ότι πέρασα καλά μαζί του - τρεις ομόρροπες δηλώσεις που σχηματίζουν φθίνουσα σειρά, ως προς τον βαθμό βεβαιότητας του ομιλητή ή τη διάθεσή του να υπερασπίσει την άποψή του, αλλά αύξουσα σειρά ως προς τη συχνότητα με την οποία γίνονται. Εδώ και πολλά χρόνια, σχεδόν ποτέ δεν ακούμε κάποιον να μιλάει μ' ενθουσιασμό για ένα βιβλίο ή με τρόπο που να φανερώνει ότι αυτό που διάβασε τον προβλημάτισε.

Αλλά μήπως είναι διαφορετική η κυρίαρχη στάση της κριτικής; Κι εκεί επίσης πρυτανεύει η λογική του «καλού» βιβλίου, η οποία εκφράζεται με σχόλια όπως ότι το καινούργιο βιβλίο του τάδε αναγνωρισμένου συγγραφέα είναι ισάξιο ή καλύτερο ή λιγότερο καλό από τα προηγούμενα (αλλά σπανιότατα ότι είναι διαφορετικό από αυτά), με την ανάλωση του κριτικού σε καλολογικές αναλύσεις και τεχνικές παρατηρήσεις, με την επισήμανση μιας «ενδιαφέρουσας» και «ελπιδοφόρας» νέας φωνής κ.λπ. κ.λπ. Σχεδόν ποτέ δεν μας μεταδίνεται η αίσθηση πως ένα βιβλίο αποτέλεσε πρόκληση για τον κριτικό, πως τον αναστάτωσε κι έβαλε σε δοκιμασία τα παγιωμένα κριτήριά του, πως ανάγκασε τη σκέψη του να κινηθεί σε καινούργια μονοπάτια. Σχεδόν ποτέ δεν θα διαβάσουμε για ένα βιβλίο ότι μας αποκαλύπτει κάτι που δεν είχαμε σκεφτεί ή δεν είχαμε συνειδητοποιήσει ή δεν τολμούσαμε να παραδεχτούμε ή ότι μας παρουσιάζει κάτι που (νομίζαμε πως) ξέρουμε σε καινούργιο φως. Σχεδόν ποτέ δεν μαθαίνουμε γιατί ένα βιβλίο πρέπει να μας απασχολήσει πέρα από το ότι είναι «καλό».

Τα καλά βιβλία είναι σαν τα καλά παιδιά: φρόνιμα, υπάκουα, επιμελή, συμβατικά (ακόμα και στα παιχνίδια ή τα καλαμπούρια τους, που αποδέχονται τα κυρίαρχα πρότυπα) και, εννοείται, αφόρητα βαρετά. Όπως τα καλά παιδιά, έτσι και τα καλά βιβλία δεν αμφισβητούν ουσιαστικά τον κόσμο στον οποίο πρόκειται να ενταχθούν και, ακόμα και όταν δυσφορούν γι' αυτόν, το εκφράζουν με τρόπους προαποφασισμένους, εγκεκριμένους και υπαγορευμένους από αυτόν ακριβώς τον κόσμο. Δεν έχουν εκείνη την τρέλα, εκείνη την απρόβλεπτη, παρεκκλίνουσα ή παραβατική συμπεριφορά που μπορεί και να δείχνει υγεία..."

Η ερώτηση είναι όχι πώς θα πρέπει ο κριτικός λογοτεχνίας να κρίνει πλέον ένα βιβλίο. Αυτό ίσως δεν είναι κάτι που προσωπικά μπορώ να το απαντήσω. Αν και με έχει βάλει σε πολλές σκέψεις. ¨η ερώτηση είναι προς τους συγγραφείς επίσης. Με τι φιλοδοξηίες ξεκινάει ο καθένας να γράφει;

Σ' αυτή την περίπτωση τα σχόλιά σας θα προάγουν τη συζήτηση.

14 Comments:

Blogger Πάπισσα Ιωάννα said...

Με προβλημάτισε κι εμένα (έχω ήδη γράψει δυο-τρία πρόσφατα posts για το ίδιο θέμα).
Το πρόβλημα είναι ότι διαβάζουμε εφήμερα και μετά από μερικούς μήνες ούτε που αξίζει να ξαναδιαβαστεί ή έστω να συστηθεί σε άλλον το χ βιβλίο.
Πατριάρχης Φώτιος

2:09 pm  
Blogger bibliofagos said...

Αγαπητέ Πατριάρχη συμφωνώ μαζί σας. Είναι πολύ δύσκολο να κρίνει κανείς ένα βιβλίο αν δεν έχει ο ίδιος κάποια στάνταρντς. Βέβαια εμπλέκονται και άλλα στις βιβλιοκρισίες, γνωστά πράγματα αυτά. Την ευθύνη την έχουμε όλοι αν δεν θέλουμε να αναπαράγουμε τα ίδια και τα ίδια τα οποία μετά κατηγορούμε. Θα ήταν καλό να ανοιχτεί μια τέτοια συζήτηση και με τους ίδιους τους συγγραφείς.

9:19 pm  
Blogger ieri pagida said...

Δηλαδή προτείνετε να γράφονται μόνο αριστουργήματα; Τότε ξέρετε πόσα βιβλία θα γράφονταν; Δυο; Τρία; Δεν μπορεί ο καθένας να είναι Ντοστογιέφσκι. Μπορεί όμως κάποιος να εξελλιχθεί σε Ντοστογιέφσκι γράφοντας.

9:48 pm  
Blogger bibliofagos said...

This comment has been removed by a blog administrator.

12:04 am  
Blogger bibliofagos said...

hxaria
Καλώς όρισες. Με τίποτα στον κόσμο δεν εννοώ αυτό που λέτε. Φυσικά γράφοντας εξελίσσεται ο συγγραφέας. Έχω όμως μια εμπειρία με συγγραφείς. Μου έλεγε κάποιος γνωστός μου συγγραφέας ότι ένας πολύ νεότερος παραπονιόταν ότι ο εκδότης στον οποίο είχε δώσει το χειρόγραφό του αρνήθηκε να του το εκδόσει. Το σκεπτικό του νέου συγγραφέα ήταν ότι βγάζουν οι εκδότες πολύ χειρότερα γιατί να αρνούνται το δικό του; Φοβάμαι πως δεν είναι λίγοι αυτοί που γράφουν με τέτοιο σκεπτικό. Και ίσως τα βιβλία αυτά να είναι τεχνικώς άρτια, να διαθέτουν στρωτή γλώσσα και να περιέχουν έξυπνες ιδές. Αυτό είναι το χειρότερο.

12:34 pm  
Blogger Θεοδόσης Βολκώφ said...

"Τα καλά βιβλία είναι σαν τα καλά παιδιά: φρόνιμα, υπάκουα, επιμελή, συμβατικά (ακόμα και στα παιχνίδια ή τα καλαμπούρια τους, που αποδέχονται τα κυρίαρχα πρότυπα) και, εννοείται, αφόρητα βαρετά. Όπως τα καλά παιδιά, έτσι και τα καλά βιβλία δεν αμφισβητούν ουσιαστικά τον κόσμο στον οποίο πρόκειται να ενταχθούν και, ακόμα και όταν δυσφορούν γι' αυτόν, το εκφράζουν με τρόπους προαποφασισμένους, εγκεκριμένους και υπαγορευμένους από αυτόν ακριβώς τον κόσμο. Δεν έχουν εκείνη την τρέλα, εκείνη την απρόβλεπτη, παρεκκλίνουσα ή παραβατική συμπεριφορά που μπορεί και να δείχνει υγεία..."




Nα που τα γένια μου μαυρίζουν πάλι
να που τ’ αχείλι μου τρέμει ξανά
και στέκεται πικρό·
χρόνια και χρόνια κεραυνούς αναμασώντας
χαμογελώ
κι από το στόμα μου
η πυρκαγιά ξεφεύγει ?

Ε ποιητές
πού φτάσατε
την ποίηση να φοβάστε
επαναστάτες μου που θέλετε
μιαν επανάσταση χωρίς επαναστάτες.


Μήπως λοιπόν πρέπει να γίνουμε "κακοί", με τη νιτσεϊκή έννοια του όρου? Μήπως ο κόσμος μας δεν χρειάζεται απλώς μία ακόμα καλογραμμένη ιστορία?...

Αυτά ως πρώτο σχόλιο και με την ελπίδα να επανέλθω.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία, Βιβλιοφάγε, και συγχωρέστε μου την όποια κατάχρηση χώρου.


Βολκώφ

6:10 pm  
Blogger Maria Iribarne said...

Εγώ τα τελευταία χρόνια έχω διαβάσει βιβλία που με ταρακούνησαν και με προβλημάτισαν, οπότε διαφωνώ με την άποψη του κ. Κούρτοβικ. Άλλωστε ο ίδιος έχει δηλώσει ότι διαβάζει πολύ λίγα βιβλία το χρόνο, οπότε πώς μπορεί να έχει εμπεριστατωμένη άποψη;

Το τελευταίο που είπα εμπεριέχει και μια δόση κακίας, ίσως γιατί αυτού του είδους τις απόψεις τις θεωρώ ελιτίστικη γκρίνια. Κανονικά θα 'πρεπε να χαιρόμαστε που κυκλοφορούν πολλά καλά βιβλία. Το αν υπήρξε ή όχι στην εποχή μας κάποιο αριστούργημα, έτσι κι αλλιώς θα κριθεί πολλά χρόνια μετά. Πάντως είναι βέβαιο ότι κανένας αναγνώστης δεν έπαθε τίποτα επειδή διάβασε "πολλά καλά βιβλία", όπως και ότι σε κανένα συγγραφέα δεν μπορείς να πεις "κοίτα, μην γράψεις αυτό που έχεις στο κεφάλι σου, γιατί καλό είναι, αλλά εσύ δεν είσαι ο Ντοστογιέφσκι" (είναι τρελό).

Επειδή ανάλογες γκρίνιες υπάρχουν και στο χώρο της τέχνης (δεν υπάρχει πια "μεγάλο" έργο) και στο χώρο της πολιτικής (δεν υπάρχουν πια "μεγάλοι" ηγέτες), πολύ πιο γόνιμο θα έβρισκα έναν προβληματισμό για το αν η εποχή μας (μιλάμε για το δυτικό κόσμο) εκφράζεται με το "φθαρτό" (σε αντιδιαστολή με το "αθάνατο") και τι σημαίνει αυτό, ή -πιο αισιόδοξα- αν δεν επιθυμεί πλέον μεγάλες ρήξεις αλλά ομαλή μετάβαση-βελτίωση μέσω μιας γενικότερης ανόδου της ποιότητας.

Πάντως το να γκρινιάζεις επειδή κυκλοφορούν πολλά καλά βιβλία και κανένα αριστούργημα είναι σαν κάπου να επιθυμείς διακαώς να κυκλοφορούν πολλά σκουπίδια μήπως και ανάμεσά τους λάμψει το διαμάντι. Με συγχωρείτε, εγώ μια απλή αναγνώστρια είμαι και επιθυμώ να διαβάζω πολλά καλά βιβλία.

7:06 am  
Blogger bibliofagos said...

volkof
Καλωσόρισες. Μου άρεσε το κεραυνοβόλο κείμενό σου. Πάντα εντυπωσιάζομαι από τα ωραία κείμενα. Ίσως γιατί εγώ δεν μπορώ να γράψω ένα ωραίο κείμενο. Μπορώ όμως να το εκτιμήσω. Να επανέλθεις. Και συμφωνώ στο ότι ο κόσμος μας δεν χρειάζεται μόνο μια ακόμη καλογραμμένη ιστορία. Διαβάζοντας κι εγώ χρόνια τώρα ψάχνω να βρω την ιστορία που θα ανατρέψει αυτό. Όπως ψάχνω την ιδέα, την κίνηση που θα ανατρέψει τα καθιερωμένα. Μπορεί να υπάρξει; Μπορεί. Είμαι αισιόδοξος. Γι' αυτό ψάχνω ακόμη.

10:41 pm  
Blogger bibliofagos said...

maria iribarne
Χαίρομαι που ήρθες. Συμφωνώ με την άποψη να υπάρχουν πολλά καλά βιβλία. Φυσικά και είναι καλύτερο από το να υπάρχουν πολλά κακά βιβλία. Πιστεύω ότι ο Κούρτοβικ έκανε μια διαπίστωση χωρίς να κρύβεται πίσω από αυτή τη διαπίστωση κάτι άλλο. Είναι γνώστης και έχει το δικαίωμα, όπως όλοι μας βέβαια, να εκφράζουμε την άποψή μας. Πιστεύω πως έχει δίκιο. Στη ζωή μου πολύ λίγα βιβλία με ταρακούνησαν. Αυτά που εγώ θα χαρακτήριζα αριστουργήματα. Μπορεί να είναι υποκειμενικό. Όπως η Δίκη του Κάφκα. Κομίζω γλαύκα, το ξέρω. Αλλά προσπάθησα να δώσω ένα παράδειγμα του τι ακριβώς εννοώ. Δεν ξέρω αν η εποχή μας ευνοεί τις μεγάλες ρήξεις, καθώς λες. Μπορεί. Μπορεί και όχι. Σίγουρα δεν ευνοεί το μακροπρόθεσμο στα βιβλία. Φεύγουν γρήγορα και δίνουν σε άλλα τη θέση τους. Μπορεί ο χρόνος να μη τα προλάβει για να τα κρίνει. Αν η εποχή μας έχει ένα απόλυτο χαρακτηριστικό αυτό είναι η ταχύτητα. Αυτό δεν βοηθάει. Θα ήταν ενδιαφέρον αν ο καθένας μας ανέφερε ένα βιβλίο που θεωρεί πραγματικά σημαντικό από όσα έχει διαβάσει. Εγώ ανέφερα.

10:56 pm  
Blogger Maria Iribarne said...

Εξακολουθώ να διαφωνώ, δεν θα επιμείνω ιδιαίτερα στην άποψή μου όμως γιατί μου βγαίνει πολύ "απότομα", ενώ εσείς είστε εξαιρετικά ευγενής. Παραθέτω ένα απόσπασμα από τη συνέντευξη του Αχιλλέα Κυριακίδη στο BHMAgazino της προηγούμενης Κυριακής, που εκφράζει την άποψή μου καλύτερα από εμένα:
"...Δεν είμαστε ουρανοκατέβατοι. Τι να κάνουμε τώρα; Να ξανα-ανακαλύψουμε την πυρίτιδα; Οι μεγαλοφυΐες είναι ελάχιστες.Οι ταλαντούχοι άνθρωποι εκφράζουν την αισθητική της εποχής τους, ενώ οι μεγαλοφυΐες την αισθητική του μέλλοντος..."
Εγώ πιστεύω ότι έχω διαβάσει βιβλία σύγχρονα που εκφράζουν την αισθητική του μέλλοντος, όμως φυσικά, δεν θα ζήσω για να μάθω αν έχω δίκιο ή όχι.Αρκούμαι λοιπόν να απολαμβάνω αυτά που έχω.
Συμφωνώ μαζί σας ότι κύριο χαρακτηριστικό της εποχής μας είναι η ταχύτητα. Όταν κρίνουμε όμως άλλους, πρώτα από όλα πρέπει να κρίνουμε τους εαυτούς μας, δεν μπορούμε την ταχύτητα αυτή να την καταλογίζουμε μόνο στους συγγραφείς, εμάς τους αναγνώστες δεν μας αφορά; Όταν διαβάζουμε (και στη συνέχεια κρίνουμε)ένα βιβλίο, του δίνουμε όλο το χρόνο του; Ή πηγαίνουμε κι εκεί τρέχοντας να προλάβουμε ένας Θεός ξέρει τι;
Εμένα με "σημάδεψε" το "Έγκλημα και Τιμωρία", ήμουν όμως 18 χρονών όταν το διάβασα και ήμουν άγραφο χαρτί, μπορούσα να "σημαδευτώ". Από τη ζωγραφική με "σημάδεψε" το "Αρρωστο παιδί" του Munch, ήμουν όμως 22 χρονών και μπορούσα να κάτσω 3 ώρες να κοιτάζω έναν πίνακα. Τώρα μπορώ; Αδυνατώ να το εκφράσω καλύτερα, νομίζω όμως ότι καταλαβαίνετε τι εννοώ.
Επίσης στη λογοτεχνία και στην τέχνη γενικότερα δεν ισχύουν οι κανόνες της στατιστικής, δεν ισχύει το δείγμα. Δεν είναι εκλογές εδώ να κάνουμε γκάλοπ. Μπορεί να 'χουν βγει 5.000 βιβλία και το 4.801ο να είναι το αριστούργημα και να 'χει εκδοθεί και κάπου στην Ξάνθη πχ και να μην το ξέρει κανείς. Για να 'χεις σοβαρή άποψη όταν είσαι κάποιος με το κύρος του κ. Κούρτοβικ στον εκδοτικό χώρο, πρέπει να τα 'χεις διαβάσει όλα.Διαφορετικά αυτά που γράφεις δεν είναι σοβαρή άποψη, είναι αφορισμοί προς χάριν εντυπώσεων. Και δεν πιστεύω ότι οι αφορισμοί προτρέπουν κανέναν να γράψει καλύτερα, αντιθέτως, αν τους πάρει στα σοβαρά, μάλλον αποθαρρύνεται.
Επιμένω επίσης ότι όλα αυτά είναι ελιτίστικα και θα σας το εξηγήσω με ένα παράδειγμα. Γνωρίζω μια γυναίκα γύρω στα 30, αμόρφωτη και όχι ιδιαίτερα έξυπνη. Αυτή η γυναίκα δανείστηκε από μια βιβλιοθήκη κάποια βιβλία που εγώ θα τα χαρακτήριζα επιεικώς μέτρια. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο καλό της έκαναν, άνοιξαν οι ορίζοντές της, έλαμψε ολόκληρη. Υπήρξε λοιπόν 1 συγκεκριμένος άνθρωπος στον κόσμο, που 2-3 μέτρια βιβλία του έκαναν πολύ καλό. Και ξέρετε γιατί; Γιατί ήταν "ανοιχτή" σ' αυτό που της πρόσφεραν. Οι υπόλοιποι ας ψάξουμε τη μιζέρια μας και την ανία μας καλύτερα αντί να μας φταίνε τα πολλά καλά βιβλία.
Είπα ότι δεν θα επεκταθώ και κοντεύω να γράψω κι εγώ βιβλίο! Δεν έχω τίποτα προσωπικό με τον κ. Κούρτοβικ, αν δεν εκτιμούσα τις γνώσεις του, δεν θα τον διάβαζα. Με αυτού του είδους τις απόψεις έχω πρόβλημα, κι αν φανατίστηκα και υπήρξα πάλι απότομη, συγχωρήστε με, σίγουρα δεν έχει να κάνει με το εξαιρετικό blog σας.

4:53 am  
Blogger bibliofagos said...

maria iribarne
Χαίρομαι όταν διαπιστώνω ότι μερικοί άνθρωποι έχουν σταθερές και συγκεκριμένες απόψεις και δεν πτοούνται να τις εκφράζουν, όπως εσύ. Επίτρεψέ μου να διατηρήσω τη δική μου άποψη, που νομίζω ότι δεν διαφέρει ουσιαστικά και από τη δική σου. Και βέβαια μπορεί να υπάρχει ένα αριστούργημα στην Ξάνθη. Και να έχει αγνοηθεί. Όπως θα είχε αγνοηθεί και η Δίκη του Κάφκα αν ο καλός του φίλος δεν είχε αντιταχτεί στην προτροπή του ίδιου του συγγραφέα. Εκφραζόμαστε σύμφωνα με όσα έχουμε διαβάσει. Κανείς δεν είπε ότι οι κρίσεις δεν είναι υποκειμενικές και δεν είναι πολλές φορές λειψές, σε σχέση με το όλον. Χαίρομαι που συμφωνείς πως ο Κούρτοβικ είναι γνώστης και άξιος κριτής. Δεν τον γνωρίζω προσωπικά. Απλώς τον διαβάζω κι εγώ όπως όλοι μας.

2:03 pm  
Blogger theodoro said...

Εχεις απόλυτο δίκιο σ αυτά που λες αγαπητέ βιβλιοφάγε, με εντυπωσιάζει πάρα πολύ ευχάριστα ολόκληρος ο προβληματισμός σου πάνω στο θέμα, με εντυπωσιάζει η βιβλιοκριτική σου γενικά και φυσικά η ευγένειά σου. Γι αυτό και λέω να μπω στη κουβέντα με μια εντύπωση και μια απάντηση ? είναι πολύ μεγάλο το θέμα για να γράψω πιο πολλά αν και με γαργαλάνε τα δάχτυλά μου.

Τα ?ξεχωριστά? βιβλία πιστεύω κι εγώ, είναι αυτά που σου μαθαίνουν κάτι που δεν ήξερες, που σου προσφέρουν μια νέα οπτική για ένα ασήμαντο ίσως θέμα, που σου δίνουν μια απάντηση σε κάτι για το οποίο αναρωτιόσουν κάποτε κι ύστερα το ξέχασες, που σε κάνουν να χαμογελάς όταν ανακαλύπτεις πως την απορία που δεν είχες τολμήσει να ξεστομίσεις την είχε και ο συγγραφέας ή ο ήρωάς του - για φαντάσου! - που σου αναπαριστούν μια ατμόσφαιρα με τέτοιο τρόπο που δεν μπορείς παρά να την μπερδέψεις με στις εμπειρίες της ζωής σου, που σε συστήνουν με μια ηρωίδα που την αποχωρίζεσαι με λύπη σου και περνώντας τα χρόνια θέλεις να πιστεύεις πως τότε της είχες σφίξει το χέρι, με δυο λόγια, τα ?εξαιρετικά? βιβλία είναι εμπειρίες.

Μετά έχουμε τα ?καλά? βιβλία ? όλες οι καλές μέρες της ζωή μας δεν είναι εμπειρίες ? και μετά έχουμε διάφορα ώσπου να φτάσουμε στα ?κακά?.

Απαντώντας στην ερώτησή σου για βιβλία που μας σημάδεψαν, εγώ παραδίνομαι στον Κάφκα, τον Μπέκετ και τον Μαν, με έχουν σημαδέψει η Μεταμόρφωση του Κάφκα και το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν αλλά έχω κάνει και εξαιρετική παρέα με την Πολυάννα.

hxaria όχι, γράφοντας δεν γίνεσαι Ντοστογιέφσκι όπως ζωγραφίζοντας δεν γίνεσαι Πικάσσο και τραγουδώντας δεν γίνεσαι Κάλλας.

5:22 pm  
Blogger theodoro said...

Εχεις απόλυτο δίκιο σ αυτά που λες αγαπητέ βιβλιοφάγε, με εντυπωσιάζει πάρα πολύ ευχάριστα ολόκληρος ο προβληματισμός σου πάνω στο θέμα, με εντυπωσιάζει η βιβλιοκριτική σου γενικά και φυσικά η ευγένειά σου. Γι αυτό και λέω να μπω στη κουβέντα με μια εντύπωση και μια απάντηση ? είναι πολύ μεγάλο το θέμα για να γράψω πιο πολλά αν και με γαργαλάνε τα δάχτυλά μου.

Τα ?ξεχωριστά? βιβλία πιστεύω κι εγώ, είναι αυτά που σου μαθαίνουν κάτι που δεν ήξερες, που σου προσφέρουν μια νέα οπτική για ένα ασήμαντο ίσως θέμα, που σου δίνουν μια απάντηση σε κάτι για το οποίο αναρωτιόσουν κάποτε κι ύστερα το ξέχασες, που σε κάνουν να χαμογελάς όταν ανακαλύπτεις πως την απορία που δεν είχες τολμήσει να ξεστομίσεις την είχε και ο συγγραφέας ή ο ήρωάς του - για φαντάσου! - που σου αναπαριστούν μια ατμόσφαιρα με τέτοιο τρόπο που δεν μπορείς παρά να την μπερδέψεις με στις εμπειρίες της ζωής σου, που σε συστήνουν με μια ηρωίδα που την αποχωρίζεσαι με λύπη σου και περνώντας τα χρόνια θέλεις να πιστεύεις πως τότε της είχες σφίξει το χέρι, με δυο λόγια, τα ?εξαιρετικά? βιβλία είναι εμπειρίες.

Μετά έχουμε τα ?καλά? βιβλία ? όλες οι καλές μέρες της ζωή μας δεν είναι εμπειρίες ? και μετά έχουμε διάφορα ώσπου να φτάσουμε στα ?κακά?.

Απαντώντας στην ερώτησή σου για βιβλία που μας σημάδεψαν, εγώ παραδίνομαι στον Κάφκα, τον Μπέκετ και τον Μαν, με έχουν σημαδέψει η Μεταμόρφωση του Κάφκα και το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν αλλά έχω κάνει και εξαιρετική παρέα με την Πολυάννα.

hxaria όχι, γράφοντας δεν γίνεσαι Ντοστογιέφσκι όπως ζωγραφίζοντας δεν γίνεσαι Πικάσσο και τραγουδώντας δεν γίνεσαι Κάλλας.

www.theodoro.gr

5:31 pm  
Blogger White-Briefs said...

Πιστεύω πως τα τελευταία 10-20 χρόνια (επιτέλους) παρατηρείται μια άνθηση στην Ελληνική, σύγχρονη λογοτεχνία. Δεν κρύβω πως για χρόνια απαξιούσα την Ελληνική λογοτεχνία, ακριβώς λόγο κάποιων λανθασμένων επιλογών στα νιάτα· έτσι διάβαζα αποκλειστικά και μόνο ξένη λογοτεχνία, χλευάζοντας οτιδήποτε Ελληνικό. Κάποιος, κάπως, κάποτε με τάραξε αναγκάζοντας με να διαβάσω κάποια Ελληνικά βιβλία, και επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξαν κάποιες ?λίγες? καλές μεταφορές βιβλίων στην τηλεόραση.

Αυτόν τον καιρό διαβάζω αρκετά Ελληνικά βιβλία και συγκεκριμένα ξεψαχνίζω τον Σουρούνη ο οποίος με έχει εκπλήξει ευχάριστα. Οι κριτικές ποτέ δεν επηρέασαν έντονα την γνώμη μου για τα βιβλία· με το σκεπτικό ότι απλούστατα ο κριτής ?κι ο κάθε κριτής? δεν μπορεί να έχει τα ακριβός ίδια γούστα μ’ εμένα. Μπορεί να προϊδεάζουν, να ενημερώνουν ίσως για το τι περίπου να προσδοκούν οι πιθανοί αναγνώστες από ένα βιβλίο, αλλά από ’κει και πέρα δεν προσφέρουν και πολλά ?ταπεινή μου άποψη.

Για μένα υπάρχει μια απλή μέθοδος για να «μαντέψω» αν ένα βιβλίο θα μου αρέσει ή όχι. Παίρνω το βιβλίο από το ράφι, το ανοίγω σε μια τυχαία σελίδα κι αρχίζω να το διαβάζω. Αν ασυνείδητα γυρίσω σελίδα (και ίσως μερικές παραπάνω), σημαίνει πως μου αρέσει ο τρόπος γραφής του συγγραφέα κι η πλοκή στις συγκεκριμένες σελίδες ?οπότε το αγοράζω· αλλιώς το αφήνω πίσω στο ράφι του. Απλοϊκός ίσως τρόπος να πείτε μερικοί, για μένα όμως λειτουργεί μια χαρά και μέχρι τώρα λίγες φορές με έχει απογοητεύσει.

Εν κατακλείδι πιστεύω πως οι καλύτεροι κριτές είναι οι αγνοί κι άδολοι αναγνώστες. Αν ένα βιβλίο είναι πραγματικά καλό, θα το μάθεις αργά ή σύντομα· είτε από στόμα σε στόμα, είτε από τις στοίβες στα βιβλιοπωλεία που δε προλαβαίνουν να το πουλάνε (μπορεί βέβαια να το προωθούνε απλά, αλλά και πάλι, κάτι θα σημαίνει), είτε μέσω κριτικής σε blogs.

Αυτά, συγνώμη αν σας κούρασα.

Περικλής

12:15 am  

Post a Comment

<< Home

Free Web Site Counter
Site Counter