Thursday, December 13, 2007

Το "ελληνικό θαύμα" των βραβέυσεων!

Και συντελέστηκε η μεγάλη ανατροπή στις πρόσφατες βραβεύσεις του ελληνικού κράτους και των Ελλήνων αναγνωστών. 'Οπως είναι ήδη γνωστό το ΕΚΕΒΙ όρισε αξιολογότατη (από καταξιωμένους) κριτική επιτροπή επιλογής μυθιστορημάτων από τα οποία καλούνταν οι αναγνώστες να διαλέξουν εκείνο της αρεσκείας τους. Και το θαύμα συντελέστηκε. Σύσσωμο το αναγνωστικό κοινό ψήφισε το μυθιστόρημα του αγαπητού και άξιου συγγραφέα Ανδρέα Μήτσου. Η ερώτηση είναι πόσοι το ψήφισαν, διότι δεν το είδαμε ποτέ (ή κάνω λάθος;) σε λίστες προτίμησεις των αναγνωστών (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το βιβλίο δεν αξίζει τη βράβευση, αλλού είναι το θέμα). Το έτερον θαύμα που συντελέστηκε αφορά στην επιλογή της κρατικής επιτροπής όπου ανέλαβε, ως φαίνεται, να αποκαταστήσει την "αδικία" που επεφύλαξε το κοινό στην ευπώλητη συγγραφέα Ιωάννα Καρυστιάνη. Και λέω τώρα εγώ ο απλός αναγνώστης: Μα τόσο άλλαξαν τα αναγνωστικά ήθη στη χώρα μου και δεν το έχω ακόμη καταλάβει; Να βραβεύονται τα ευπώλητα, ως πιο ελαφριά και μαζικά αναγνώσματα, από τους κρατικούς φορείς και τα πιο απαιτητικά από το ίδιο το κοινό; Άρα να περιμένουμε στα ευπώλητα και νέες εκπλήξεις από το κοινό. Ή μήπως και το αδικώ το κοινό και δεν είναι αυτός ο "φταίχτης" για την ανατροπή; Αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ ποιός είναι ο "φταίχτης" για την επιλογή της κρατικής επιτροπής. Ή μήπως είναι ολοφάνερο και αυτό;
Και μήπως είναι καιρός να ξαναθυμηθούμε την πρότασή μου για τα βραβεία των μπλόγκερς; Τώρα που το ξανασκέφτομαι το βλέπω από άλλη οπτική γωνία. Της αποκατάστασης. Που και αυτό θα είναι μια μεγάλη ανατροπή. Στο κάτω κάτω της γραφής κι εμείς (όπως κι εκείνοι) έχουμε τους φίλους μας, τους αγαπημένους μας συγγραφείς και τους ευνοούμενούς μας.

13 Comments:

Blogger Βάσσια said...

Και ας μου επιτραπεί να συμπληρώσω ότι, όταν διάβασα το άρθρο της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ για τα συγκεκριμένα βραβεία, το πως δεν οργανώθηκαν σωστά, το πόσο ετεροχρονισμένα είναι και τον πρόχειρο τρόπο που το χειρίστηκαν, δεν είναι να απορεί κάποιος και για το τι βράβευσαν.
Έχω διαβάσει Ι. Καρυστιάνη, και είναι ευκολοδιάβαστη, κάτι που το έχουν σχεδόν όλοι οι σύγχρονοι συγγραφείς μας, κατά την άποψή μου.

4:56 pm  
Blogger bibliofagos said...

vassia
Αγαπητή φίλη θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι για να μην παρεξηγηθώ χωρίς λόγο. Δεν θεωρώ ότι είναι μειωνέκτημα ένας συγγραφέας να είναι ευκολοδιάβαστος. Αντίθετα. Η αντίρρησή μου δεν βρίσκεται σ' αυτό το σημείο. Είναι ότι ένα βιβλίο απλώς ευπώλητο και όχι από τα καλύτερα της συγγραφέως βραβεύεται από το ΥΠΠΟ ενώ το "κοινό" των αναγνωστών βράβευσε ένα βιβλίο που σίγουρα το έχουν διαβάσει μερικές εκατοντάδες μόνο ή έστω λίγες χιλιάδες. Αν κατορθώνω τελικά να γίνω κατανοητός. Μερικά πράγματα σ' αυτόν τον τόπο είναι τελικά κραυγαλέα.

10:01 pm  
Anonymous Anonymous said...

Και εγώ συμφωνώ με την θεσμοθέτηση βραβείου των bloggers και θα πρέπει να δούμε και άλλες προτάσεις.

10:16 pm  
Blogger bibliofagos said...

akamas
Αγαπητέ μου δεν μπορώ να μπω στο μπλογκ σου. Στείλε μου τη διεύθυνσή σου να μπω με μέιλ ή γράψε την εδώ να συνεννοήθουμε.

11:35 am  
Blogger Βάσσια said...

Καλησπέρα,
η άποψή μου δεν προέρχεται από το κείμενό σου :-)
Είναι βγαλμένη από την εμπειρία μου.
Άλλωστε, όπως προανέφερα, διαβάζω ελληνική λογοτεχνία, και την Ι.Κ. έχω διαβάσει και πριν το Σουελ, που μου άρεσε , όπως και άλλους.

3:53 pm  
Anonymous Anonymous said...

Η διελυθυνσή μου είναι www.akamas.wordpress.com

3:42 pm  
Blogger librarian said...

Θα ήθελα να μου διευκρινίσετε τι εννοείται ακριβώς λέγοντας ότι δεν είδαμε το βιβλίο σε λίστες αναγνωστών. Ποιές λίστες εννοείτε;
Με βρίσκετε σύμφωνη με τη θέσπιση βραβείου των μπλόγκερς αλλά ποίοι θα είναι οι υποψήφιοι;

11:17 pm  
Blogger Πασχαλία Τραυλού said...

Χρόνια πριν διάβασα ένα βιβλίο με τίτλο "ο άγγελός μου ήταν έκπτωτος". Το βιβλίο δεν έχει πάρει κανένα βραβείο ούτε έκανε δεύτερη έκδοση απ' οσο γνωρίζω. Όμως μετά από το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι είναι το βιβλίο που με έχει αγγίξει θεματολογικά και εκφραστικά την τελευταία εικοσαετία περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο. Μήπως αυτό δείχνει κάτι σχετικά με τα όποια βραβεία; Η Καρυστιάνη είναι μια μοναδική συγγραφέας με ιδιαίτερα ευαίσθητη πένα. Όμως υπάρχουν και άλλοι καλοί που δυστυχώς βουλιάζουν στην αφάνεια. Πασχαλία Τραυλού

8:09 pm  
Blogger Churchwarden said...

Είναι, δηλαδή, αδύνατον να μην έχουμε "φίλους" και "ευνοούμενους" όταν κρίνουμε, ως φιλότεχνοι, το δημιούργημα; Τι να τα κάνουμε τα βραβεία των bloggers, τα βραβεία των hackers, τα βραβεία των συνδέσμων ποδοσφαιρόφιλων, τα βραβεία των υπουργείων, τα βραβεία των περιοδικών και, γενικώς, τα βραβεία, αν, επιτέλους, δεν παραιτηθεί η κρίση μας από τη στενή σχέση με τους ευνοούμενους, τους αυλοκόλακες, τους συγγενείς μας, τους συνεταίρους μας και, τελοσπάντων, τους δικούς μας;

Αλλά τι λέω...οι ημέτεροι δε θα ήταν ημέτεροι αν δεν προηγούνταν.

1:53 pm  
Anonymous Anonymous said...

(στην κυρία Ρωρερκάρ)

(Ένα παιδί-ένα μικρό παιδάκι
σαν ήρθα στο δικό σας το κονάκι
τις προάλλες, τ' άλλα που άφησα γραφτά,
με κοίταξε και μου' πε: "τ' ειν' αυτά;"
"'Δάκρυα παιδί μου" του 'πα. Είχε γελάσει. Εγώ με μια θλιμμένη έφυγα βιάση.
Μα σεις, είτε το πάρτε σοβαρά
ή αστεία, της οδύνης μου κυρά,

κέρδος ή το ’να ή τ’ άλλο θα μου φέρει.
Αν σοβαρά, τότε, γλυκό μου αστέρι,
θα έχω λόγο να ελπίζω πως
θα με φωτίσει το απαλό σας φως.

Πάλι, αν μ’ αυτά τ’ αχείλι σας γελάσει
σε θεό θα μ’ έχετε σεις προβιβάσει
θάμα αφού ένα έκαμα κι εγώ:
το γέλιο σας το θείο και δροσερό.

Γιώργης Χολιαστός

3:31 pm  
Anonymous Anonymous said...

(στην κυρία Ρωρερκάρ)

(Ένα παιδί-ένα μικρό παιδάκι
σαν ήρθα στο δικό σας το κονάκι
τις προάλλες, τ' άλλα που άφησα γραφτά,
με κοίταξε και μου' πε: "τ' ειν' αυτά;"
"'Δάκρυα παιδί μου" του 'πα. Είχε γελάσει. Εγώ με μια θλιμμένη έφυγα βιάση.
Μα σεις, είτε το πάρτε σοβαρά
ή αστεία, της οδύνης μου κυρά,

κέρδος ή το ’να ή τ’ άλλο θα μου φέρει.
Αν σοβαρά, τότε, γλυκό μου αστέρι,
θα έχω λόγο να ελπίζω πως
θα με φωτίσει το απαλό σας φως.

Πάλι, αν μ’ αυτά τ’ αχείλι σας γελάσει
σε θεό θα μ’ έχετε σεις προβιβάσει
θάμα αφού ένα έκαμα κι εγώ:
το γέλιο σας το θείο και δροσερό.

Γιώργης Χολιαστός

3:32 pm  
Blogger paramythou said...

Ωραία ιδέα για βραβείο των bloggers αναγνωστών!! Είμαι μαζί σας,
η παραμυθού

3:35 pm  
Anonymous Anonymous said...

Ποτέ δεν κατάλαβα το θεσμό των βραβείων κι ούτε θα τον καταλάβω, είναι σαφές όμως πως άλλο ευπόλητο βιβλίο κι άλλο ποιοτικό.Το φθινόπωρο διάβασα το "Ζωή σαν κρύσταλλο" της Δέσποινας Χατζή από τις εκδόσεις Λιβάνη, ένα κομψοτέχνημα ψυχής και το "Βιογραφία ενός βιβλίου" του Ζαράν Ζίβκοβιτσ,επίσης αριστουργηματικό.Τώρα τα αναζητώ να τα κάνω δώρο και δεν τα βρίσκω, που πάνε αυτά τα ποιοτικά βιβλία που δεν είναι στη λίστα των ευπόλητων;
Αντιγόνη Πετρουλάκη

1:22 pm  

Post a Comment

<< Home

Free Web Site Counter
Site Counter