Wednesday, July 11, 2007

ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ ΛΑΪΤ

Αστυνομικά κάθε είδους, μυστήριο εισαγωγής και εγχώριο, λάιτ λογοτεχνία, εύπεπτες και ανάλατες επικο-ηρωικο-ιστορικές ιστορίες, τρίγωνα, τετράγωνα, κυρίες προαστίων και νησιών, ξεχειλωμένες φλυαρίες, ως επί το πλείστον, που παραθέτονται ως προτάσεις για τις καλοκαιρινές μας αναγνώσεις από τα ένθετα εφημερίδων μεγάλης κυκλοφορίας, διανθισμένα πάντα και με αρκετά βιβλία άκρως σοβαρών μελετητών (για τους επαϊοντες;) που σου δημιουργούν το εύγλωττο ερώτημα: καλά το καλοκαίρι νερουλιάζει το μυαλό μας ή όσοι από μας αγαπούμε την καλή λογοτεχνία το καλοκαίρι δεν την αγγίζουμε και προτιμάμε άλλα σπορ, όπως το τάβλι και τα ουζάκια; Ανέκαθεν είχα αυτή την απορία τα καλοκαίρια. Κι επειδή δεν πρόκειται να λυθεί, γι’ αυτό –και για όσους- εξακολουθούν και το καλοκαίρι να στέκονται στο ύψος των λογοτεχνικών τους χειμερινών απαιτήσεων- προτείνω 4 βιβλία, παλιότερα έως πολύ παλιότερα, μα πάντα αγαπημένα. Αν δεν τα έχετε ακόμη διαβάσει παρακαλώ να το κάνετε. Κατά καιρούς αξίζει τον κόπο να γυρνάμε προς τα πίσω. Οι φρέσκιες σοδιές δεν είναι πάντα οι καλύτερες. Θέλουν ξεκαθάρισμα. Τα λίγα καλά κινδυνεύουν να περάσουν απαρατήρητα. Ας μη ξεχνάμε τις παλιές αξίες που σ’ αυτές στηρίχτηκαν οι νεώτεροι. Έχουμε και λέμε.


Α. Παπαδιαμάντης αυτοβιογραφούμενος

του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
από τις εκδόσεις ΕΣΤΙΑ
με επιμελητή τον Παναγιώτη Μουλλά

«…Όσο κι αν αντιμάχεται τις μεταβολές του 1880, το έργο του Παπαδιαμάντη πραγματώνεται κατά βάθος χάρη σ' αυτές: η αυτοβιογραφική λειτουργία δεν βρίσκει τη θέση της παρά μόνο από τη στιγμή που ο δρόμος προς το ηθογραφικό διήγημα ανοίγεται διάπλατα κι αφήνει
ένα πέρασμα ελεύθερο στην εμπειρία και στη μνήμη…»

Ο Παπαδιαμάντης είναι ο πρώτος που ανασταίνει μέσα στα γραφτά του την αθλιότητα της αθηναϊκής αυλής με τα σκοτεινά δωμάτια-τρώγλες, που φιλοξενούσαν το προλεταριάτο και το υποπρολεταριάτο της πρωτεύουσας, τους σκλάβους που δούλευαν 15 και 18 ώρες και το μεροκάματο δεν έφτανε για να πληρώσουν το νοίκι -ένας απ' αυτούς κι ο ίδιος ο συγγραφέας.


Το μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης

του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη
από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ

«Το Μυθιστόρημα (1966) εμπνέεται από ένα διήγημα του Γεώργιου Δροσίνη του 1922. Ο Πεντζίκης δανείζεται τα κύρια πρόσωπα και τη γενική πλοκή, αλλά εδώ σταματάνε οι ομοιότητες. Το έργο του Πεντζίκη είναι ένα είδος παλίμψηστου όπου το παλαιό ανασκευάζεται, αναδιαρθρώνεται, μεταμορφώνεται με ένα τρόπο μοναδικό στην ελληνική λογοτεχνία. Η γραφή είναι ασύνδετη, παρατακτική, το κύριο θέμα διαρκώς περιθωριοποιείται γιατί ο αφηγητής οδηγείται ολοένα σε νέους συνειρμούς. Ο σκελετός της κλασικής αφήγησης αφήνει τη θέση του σε μια ασυνεχή ροή λόγου όπου το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον πλέκονται σε μια μοναδική κλωστή…»


Αιχμάλωτοι

Μια ιστορία της ειρήνης, του πολέμου και της σκλαβιάς
του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου
σε έκδοση της ΣΧΟΛΗΣ Ι.Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

«… Οι Αιχμάλωτοι, μελέτη θανάτου και διδαχή αξιοπρεπούς στάσης ζωής, αρχίζουν από το γενέθλιο χώρο, την ιδιαίτερη πατρίδα του κεντρικού ήρωα-συγγραφέα, με το θάνατο της μάνας, και λήγουν με την εκτέλεση από τους κατακτητές του αδελφού του. Ο μικρόκοσμος της οικογένειας περιβάλλεται από ομόκεντρούς κύκλους που διευρυνόμενοι καλύπτουν διαδοχικά το χωριό, την ευρύτερη περιφέρεια και την Ελλάδα, εξασφαλίζοντας στο μυθιστόρημα μια εμβέλεια που υπερβαίνει σταδιακά το έλασσον και τη μεμονωμένη περίπτωση και επιδιώκει, με επιτυχία, το μείζον, τη γενίκευση και τη σύνθεση, υπό τις οποίες μπορεί να ανακαλύψει τη θέση του και να αντιμετωπίσει μετωπικά τόσο τα προσωπικά, όσο και τα κοινά προβλήματα, κάθε αναγνώστης, ως σκεπτόμενος και προβληματιζόμενος άνθρωπος…»


Η ζωή εν τάφω

Το βιβλίο του πολέμου
του Στρατή Μυριβήλη,
από τις εκδόσεις ΕΣΤΙΑ

«…Ο Στρατής Μυριβήλης ζωντανεύει σε ένα κλασικό για τα ελληνικά γράμματα έργο -ύμνο στη ζωή και την ειρήνη- τις μνήμες του από τα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Μιλάει με τη φωνή -με τα χειρόγραφα καλύτερα- του λοχία Κωστούλα. "Τούτα τα τετράδια", μας γράφει ο Μυριβήλης, "βρεθήκανε μέσα στο γελιό του Αντώνη Κωστούλα. Τόνε θυμήθηκα τόσο ζωηρά και καθαρά κείνο τον αψηλό μελαχροινό φοιτητή με το μακρουλό πρόσωπο και τα φουντωμένα μαλλιά! Κάηκε κατά λάθος μέσα στα βουλγαρικά χαρακώματα που πατήσαμε... Είναι βαρύ πράμα νάχετε μέσα σας έναν πεθαμένο που γυρεύει να μιλήσει και να του σφαλνάτε με την απαλάμη το στόμα. Γνέφει και κάνει παρακαλεστικά νοήματα προς την καρδιά σας απ' το υπερπέραν. Θέλει να εκφραστεί. Ας μου συχωρεθεί τούτο το βιβλίο, γιατί μου είναι μια προσωπική απολύτρωση..."

Εύχομαι σε όλους καλή ανάγνωση, ακόμη και αν προτιμήσετε κάτι πιο λάιτ ή κάτι πιο βαρύ.

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

9 Comments:

Blogger Mauve_All said...

Ενδιαφέρουσες κλασικές προτάσεις ))
Θα συμπληρώσω έναν τίτλο, ακριβώς επειδή συμφωνώ ενάντια στο "καλοκαιρινό λάιτ". Δίπλα στο Μυριβήλη θα βάλω τον Καραγάτση και θα (ξανά)διαβάσω φέτος το καλοκαίρι τη "Μεγάλη χίμαιρα".
Να είσαι καλά, καλό καλοκαίρι ))

8:43 am  
Anonymous annabooklover said...

Πολύ στενοχωρήθηκα που βάζεις τα "αστυνομικά κάθε είδους" στα εύπεπτα αναγνώσματα. Έχω πολύ διαφορετική γνώμη.

9:04 pm  
Blogger bibliofagos said...

mauve all
Όμως ο Καραγάτσης δεν έτυχε προσωπικά να με κερδίσει. Δίνει τη δυνατότητα βεβαίως σε τηλεοπτικούς σκηνοθέτες να κάνουν καλές παραγωγές. Φαίνεται η λογοτεχνία με μεγάλο Λ δεν δίνει αυτή τη δυνατότητα. Θα τοποθετούσα τον Καραγάτση σε μια ιδιαίτερη κατηγορία συγγραφέων με ευκολία στη γραφή που διακρίνεται. Αλλά ας μην είμαστε μίζεροι μέρες πού 'ναι. Καλό καλοκαίρι.

12:55 am  
Blogger bibliofagos said...

annabooklover
Καλώς ορίσατε αγαπητή. Και βέβαια έχετε δικαίωμα να κρατήσετε τη γνώμη σας. Μέχρι στιγμής, πλην πολύ ελάχιστων εξαιρέσεων, δεν έχω διαβάσει ελληνικό αστυνομικό που να μου έχει κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον. Κάπου πάσχουν και μάλιστα πολύ. Αν θα έχουν καλή πλοκή θα υστερούν σε χαρακτήρες. Άλλα πάλι δεν είναι αληθοφανή. Θεωρώ ότι μας έχει πιάσει μια νέα μανία με τα αστυνομικά χωρίς να έχουμε κάτι σημαντικό να παρουσιάσουμε. Ο Μάρκαρης πολλές φορές είναι ενδιαφέρον και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζει τα θέματά του ασχολούμενος με την κοινωνική κριτική, όχι βέβαια όταν το παρακάνει. Ξένοι συγγραφείς υπάρχουν αρκετοί ερνδιαφέροντ5ς αλλά κι απ' αυτούς πολλοί είναι υπερτιμημένοι. Γνώμη μου απλώς αυτό που γράφω και εντελώς υποκειμενική βέβαια. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη.

1:05 am  
Anonymous akamas said...

Τις ημέρες αυτές διαβάζω μια μελέτη του Σονιέρ για τον Παπαδιαμάντη, μόλις την ολοκληρώσω θα έχεις την ευκαιρία να δεις τις εντυπώσεις μου στο blog μου. Φαίνεται ότι οι διακοπές μου κάνουν καλό και μπορώ να διαβάζω και πάλι με άνεση. Και όταν κατέβω στην Αθήνα δεν θα ήταν άσχημη η ιδέα να βρεθούμε και από κοντά.

10:56 am  
Blogger bibliofagos said...

@akamas
Τα λέμε όταν επιστρέψω κι εγώ. Καλό καλοκαίρι.

1:26 am  
Anonymous akamas said...

Πως πηγαίνουν οι διακοπές;

5:40 pm  
Blogger ναυτίλος said...

Σου προτείνω να διαβάσεις την πρώτη μορφή στην οποία το εξέδωσε ο Μυριβήλης σε συνέχειες στη Μυτιλήνη (εκδ. Εστία).Είναι κατά τη γνώμη μου πολύ καλύτερη.Πιο λιτή ,πιο σύγχρονη ,χωρίς αυτές τις λυρικές εξάρσεις που τραβούν σε μάκρος και κυρίως χωρίς την αυτολογοκρισία (πολιτικού είδους)που επέβαλε αργότερα ο συγγραφέας στον εαυτό του και τον ανάγκασε να τροποποιήσει πολλά κομμάτια για να είναι πολιτικά "ορθός".

12:27 pm  
Blogger disa said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色v

5:27 am  

Post a Comment

<< Home

Free Web Site Counter
Site Counter