Tuesday, July 11, 2006

Ρεαλισμός χαμηλών τονων


Ο Γιώργος Μπράμος ή σ’ αρέσει πολύ ή δεν σ’ αρέσει καθόλου. Και με το τρίτο του βιβλίο, τη συλλογή διηγημάτων «Άσπρα Γένια» απ’ τις εκδόσεις Καστανιώτη συμβαίνει το ίδιο. Ο Μπράμος έχει περάσει από Ιταλία, από τον κινηματογράφο, από την τηλεόραση, γενικά από τα media, κι έχει μαζέψει εμπειρίες θα έλεγα «ρεαλισμού». Αυτά έχει αφομοιώσει και τα παραθέτει στα διηγήματά του με την δική του ματιά. Ο Μπράμος γράφει για άντρες. Ξέρει καλά την αντρική ψυχολογία, τόσο καλά μάλιστα (το έχει αποδείξει και με την προηγούμενη συλλογή διηγημάτων του «Το βρεγμένο ρούχο») που μπορεί να πάρει απόσταση απ’ αυτήν και να την κοιτάξει με καθαρό μάτι. Νεορρεαλιστής, πυκνός, χαμηλών τόνων μιλάει χωρίς φιοριτούρες για τη ζωή μετά τα 50. Τα εννέα διηγήματα της συλλογής λένε την ιστορία 9 αντρών που η ζωή τους ξεγέλασε, οι ευκαιρίες δεν ήρθαν, κι αν ήρθαν ήταν αργά, για τη θλίψη και την πίκρα που συνοδεύει την ηλικία, για το μίσος που εκρήγνυται σχεδόν χωρίς λόγο και φτάνει μέχρι το φόνο, για τις εμμονές, για την παραίτηση. Όμως το ίδιο το βιβλίο δεν είναι θλιμμένο. Είναι στιβαρό και σφίζει από αλήθεια. Νομίζω το καλύτερο βιβλίο του Μπράμου. Αν η πραγματική ζωή έχει γοητεία ο Γ.Μ. την έχει μεταφέρει στις σελίδες του.
Παραθέτω το κείμενο από το οπισθόφυλλο του βιβλίου. «Ένας άνεργος που πιστεύει στα άστρα. Ένας λιμενικός που κρύβει μια λαθρομετανάστρια. Ένας γέρος που κόβει βόλτες στην κεντρική πλατεία της υγρής πόλης. Ένας υπάλλλος που επισκέπτεται τους παλιούς του φίλους στην επαρχία. Ένας παλιός αριστερός που ερωτεύεται ένα νέο κορίτσι. Κάποιος που στα γενέθλιά του απαρνείται τον απαγορευμένο καρπό?».

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ωραίο blog.Θα σας επισκέπτομαι συχνά τωρα που σας ανακάλυψα.

7:35 pm  
Blogger bibliofagos said...

@regina
Με χαρά μου θα σας υποδέχομαι.

1:34 am  
Anonymous Anonymous said...

Μολις διαβασα το βιβλιο.Συμφωνω με το ειτε σου αρεσει ειτε οχι.Εμενα δε μου αρεσε.Ομως θεωρω οτι και αντικειμενικα δεν ειναι ενα καλο βιβλιο.Με αλλοθι το (νεο)ρεαλισμο και την απαισιοδοξια των καιρων μας το βιβλιο δεν αποπνεει ουτε καν θλιψη και μελαγχολια που σε μερικους ειναι αρεστη αλλα ανια πληξη και αδιαφορια.Γιατι ολοι οι συγχρονοι συγγραφεις να χρησιμοποιουν υβριστικες λεξεις στο ονομα του ρεαλισμου;Δεν καταφερα να διαβασω ολοκληρο το βιβλιο γιατι απο ενα σημειο και μετα βαρεθηκα,δεν με τραβουσαν καθολου τα διηγηματα τα οποια βρηκα προχειρογραμμενα.Με ενα τελος λες και ο συγγραφεας βαριοταν να σκεφτει τη συνεχεια η να σκεφτει ενα καλο τροπο να κλεισει το εντελως αδιαφορο διηγηματα του με τους εξισου αδιαφορους χαρακτηρες του.Παντως ακομα και στο σχολιασμο που υπαρχει στο οπισθοφυλλο γινεται λογος για "βαθια αντιρητορεια'Γενικα παντως ειναι να απορεις με τη συγχρονη ελληνικη λογοτεχνια..τη βρισκω μουντη,θλιβερη,ανιαρη και κολλημενη σε στερεοτυπα,οπως ειναι και οι ελληνικες ταινιες.Χρειαζεται μια νεα πνοη.Μεχρι να δωθει ενα νεο σημαδι εγω απομακρυνομαι απο αυτην και αφηνω σε αλλους που ελπιζω να τους αρεσει πραγματικα να ασχοληθουν με αυτην..Βεβαια θα δοκιμασω μερικα ελληνικα μυθιστορηματα για να βεβαιωθω..ισως πεσω σε κατι αξιολογο η σε κατι που θα μου αρεσει πολυ..ποιος ξερει;

1:54 pm  
Blogger bibliofagos said...

@stefanos
Ούτε λόγος φίλε μου ότι η κριτική είναι υποκειμενική. Αλλά μην γενικεύεις. Υπάρχει καλή ελληνική λογοτεχνία. Κι αν η σύγχρονη δεν σου αρέσει για τον αλφα ή βήτα λόγο, που εγώ πιστεύω ότι υπάρχουν και αξιόλογα βιβλία, σου προτείνω αυτά τα βιβλία που θα διαβάσεις στο τελευταίο μου πόστ. Κλασικά, ελληνικά, με ουσία. Σ' ευχαιστώ για την επίσκεψή σου.

10:16 pm  
Blogger mamaloukas said...

Έχω διαβάσει το Βρεγμένο ρούχο. βρίσκέται στο εξοχικό μου και κάθε καλοκαίρι ξαναδιαβάζω κάποιο διήγημα. έτσι δέθηκα με τον συγγραφέα. στα σχέδια η απόκτηση του βιβλίου.
και επισήμως μπράβο για το μπλογκ σας

1:32 pm  
Blogger bibliofagos said...

@mamaloucas
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια φίλε μου. Χωρίς να υποστηρίζω ότι ο Μπράμος είναι ένας σπουδαίος συγγραφέας έχει εντούτοις μια γοητεία που αν της αφεθείς μπορεί ακόμη και να σε συναρπάσει ώρες ώρες.

12:51 am  
Blogger Annabooklover said...

Κι εγώ έχω διαβάσει το Βρεγμένο Ρούχο και 1-2 σκηνές μου έχουν καρφωθεί στο μυαλό τόσο που να τις διηγούμαι σαν πραγματικές και μετά να θυμάμαι ότι είναι απ'το βιβλίο.

9:52 am  
Blogger bibliofagos said...

annabooklover
Δυστυχώς τώρα ανακάλυψα το σχόλιό σας και σας απαντώ ότι χαίρομαι που κάποιες φορές συμφωνούμε εγώ και οι σχολιαστές μου. Το Βρεγμένο Ρούχο ήταν ένα καλό βιβλίο.

2:18 am  

Post a Comment

<< Home

Free Web Site Counter
Site Counter