Ιδιότυπη αλλά "ροζ"
Η Λένα Διβάνη είναι μια αεικίνητη 50χρονη γυναίκα που γράφει σχεδόν τα πάντα και ακατάπαυστα. Άρθρα, δοκίμια, μυθιστορήματα, μελέτες, θεατρικά έργα και βρίσκεται με κάθε καινούριο γραπτό της στον αφρό των ΜΜΕ. Γεννήθηκε στο Βόλο το 1955 και είναι επίκουρη καθηγήτρια της Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική Σχολή Αθηνών και μέλος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Ασχολείται με τη μελέτη του εθνικισμού και των μειονοτήτων και έχει δημοσιεύσει τέσσερις ιστορικές μελέτες. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε το 1990. Το 1995 η πρώτη της συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Γιατί δε μιλάς για μένα;» απέσπασε το βραβείο "Μαρίας Ράλλη" για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς. Έκτοτε δημοσιεύει σχεδόν κάθε χρόνο βιβλίο, συνήθως νουβέλες που χαρακτηρίζονται από το γυναικείο θέμα τους. Η νέα της νουβέλα από τις εκδόσεις «Μελάνι» τιτλοφορείται «Νάντια» και ήδη έχει παρουσιασθεί από τις βιβλιοσελίδες των εφημερίδων. Όπως τα περισσότερα μυθιστορήματα-νουβέλες της έχει στο επίκεντρό της μια γυναίκα που ταλαιπωρείται από τη σύγχρονη ζωή που επιφυλάσσει τεράστια προβλήματα στο γυναικείο φύλο ιδιαίτερα όταν αποφασίζει να ξεφύγει από τα παραδοσιακά στερεότυπα. Υπηρετεί μια λογοτεχνία που ελάχιστα απέχει από τη «ροζ» αν εξαιρέσει κανείς ένα ιδιαίτερο χιούμορ που διαθέτει η συγγραφέας και κάποιες προσπάθειες να ξεπεραστούν τα κλισέ. Η «Νάντια» παρόλο που αποτελεί το ένατο ή δέκατο αν δεν κάνω λάθος βιβλίο της, δεν κατόρθωσε να ξεφύγει από την πεπατημένη της συγγραφέως. Η ηρωίδα της εργάζεται σε κατάστημα καλλυντικών και ασφυκτιά από την καταπίεση της ασφάλειας που της παρέχει το σπίτι της και η μητέρα της Νίκη, ο αρραβωνιαστικός της Τάσος, η εργοδότριά της και η ίδια η δουλειά της που της έχει «φορέσει» τη μάσκα ομορφιάς μιας εταιρίας καλλυντικών ευρείας κατανάλωσης. Το βιβλίο θα μπορούσε να θεωρηθεί και διαφημιστική μπροσούρα του Χόντος Σέντερ. Οι αντιξοότητες που αντιμετωπίζει η Νάντια σιγά αλλά σταθερά θα την οδηγήσουν στην τρέλα. Ο τρόπος πιθανώς θα πρέπει να θεωρηθεί συμβολικός διότι είναι κομμάτι οξύμωρο αφ’ ενός το ποιόν της ηρωίδας και αφ’ ετέρου η παράνοια στην οποία οδηγείται. Οι χαρακτήρες εξακολουθούν να είναι σχηματικοί και οι καταστάσεις σπρωγμένες για να οδηγηθούν εκεί που η συγγραφέας θα μπορέσει να ολοκληρώσει το σχόλιό της περί του σημερινού κοινωνικού κατεστημένου. Κι όμως οι ιστορικές μελέτες της θεωρούνται αξιόλογες και σοβαρές. Τι είναι στ’ αλήθεια αυτό που σπρώχνει έναν καθηγητή πανεπιστημίου να βγάζει τα βράδια την τήβεννο για να πλατσουρίζει στην απέραντη βαθιά θάλασσα της λογοτεχνίας;
Ένα βιβλίο που θα κάνει γρήγορες καλοκαιρινές πωλήσεις στον γυναικόκοσμο της τάξης της Νάντιας. Μια πρόταση γρήγορης προώθησης χωρίς παρεξήγηση. Να πωλείται στα καταστήματα Χόντος σε ειδικό σταντ με δώρο μια μάσκα ομορφιάς ή ένα αντιηλιακό.
Παραθέτω το κείμενο από το οπισθόφυλλο του βιβλίου.
«Η Νάντια είναι 22 χρόνων. Είναι αισθητικός της Clinique. Δουλεύει στον Χόντο της Ερμού. Η Νάντια ζει μια κανονική ζωή. Έχει μια οικογένεια που την προστατεύει, μια δουλειά που της αρέσει, φίλες που τη συντροφεύουν, τον Τάσο που την αγαπάει. Η Νάντια κανονικά θα ήταν ένα κορίτσι σαν όλα τα άλλα. Αλλά δεν είναι. Η Νάντια κανονικά θα ήταν ευτυχισμένη. Αλλά δεν είναι».
6 Comments:
Σωστός και χαράς το κουράγιο σου που την διάβασες την κυρία.Μας ταλαιπωρεί χρόνια-αν θα κάνει πωλήσεις?Θα σκίσει...
@librofilo
Όταν διαβάζεις είσαι υποχρεωμένος να διαβάζεις ακόμη και όταν υποψιάζεσαι ότι δεν θα σου αρέσει. Έτυχε να διαβάσω μια μελέτη της και τη βρήκα καλή. Φαντάστηκα ότι κάτι θα είχε αλλάξει και στις νουβέλες της αλλά...
Καλημέρα, ωραίο μπλογκ, βιβλιοφιλικό...
mamaloukas
Ευχαριστώ. Αν είχα περισσότερο χρόνο θα ήταν πιο πλούσιο. Θα σας επισκεφτώ ξανά σύντομα.
Αγαπητέ βιβλιοφάγε, καλησπέρα.
Εγώ τη λατρεύω τη κ. Διβάνη. Ίσως επειδή είμαι γυναίκα;δε ξέρω
Με έστειλε στο blog σας ο αγαπητός nuwada επειδή μούδιασα λίγο με την ιστορία της Νάντιας, να δω και μιά άλλη άποψη.
Τη Νάντια σα χαρακτήρα τη νοιώθω στο πετσί μου. Δε τη βρήκα καθόλου σχηματική. Άνθρωπος που δεν ανήκει στη ζωή του είναι. Και είμαστε πολλοί τέτοιοι σας διαβεβαιώ.
Αυτό που με μούδιασε είναι ότι δεν υπήρξε λύτρωση τελικά. Και αν οι ηρωίδες, πρόσωπα φανταστικά που οφείλουν να υπερβαίνουν τη πραγματικότητα, δε λυτρώνονται, τότε τι ελπίδα έχουμε εμείς οι κοινοί θνητοί;
alcimede
Αγαπητή μου φίλη οι κρίσεις των βιβλίων είναι τελείως προσωπικές. Ωστόσο μετά από τα τόσα διαβάσματά μου μπορώ να πω τούτο. Η λογοτεχνία πρέπει να μπορεί να με πείσει για την αλήθεια των ηρώων της ακόμη κι αν εγώ δεν έχω κοινές εμπειρίες. Εσείς έχετε κοινές εμπειρίες με τη Νάντια και την καταλαβαίνετε αφού όπως λέτε τη νιώθετε στο πετσί σας. Εγώ που δεν έχω μου αφήνει κενά. Εσείς ξέρετε τι κάνετε; Απλώς συμπληρώνετε με τη φαντασία σας τα κενά. Πράγμα που πιστέυω ότι πρέπει να κάνει για μένα η αληθινή λογοτεχνία. Φυσικά και θα χρησιμοποιήσω τη φαντασία μου στην αξιόλογη λογοτεχνία. Αλλά όχι για να συμπληρώσω τα κενά που μου άφησε ο συγγραφέας. Σ' αυτή την περίπτωση γράφω εγώ το δικό μου βιβλίο. Όσο για τη λύτρωση στο τέλος θα μου επιτρέψετε να πω ότι και αυτό απαιτεί έστω ένα ελάχιστο ταλέντο! Να είστε καλά.
Post a Comment
<< Home